dinsdag 26 februari 2008

The future is all around us...

Het klinkt misschien wat clichématig, maar de toekomst is inderdaad overal. Elke stap die we zetten, elke hap lucht die we nemen... het leidt naar de toekomst. Zelfs niets doen, zorgt uiteindelijk nog voor het ontstaan van een toekomst. We hebben geen keus.

De vraag is alleen: zijn we tevreden met de toekomst die we door onze eigen (in)acties scheppen? Ik heb eigenlijk geen antwoord. Hoe kalend ik ook ben, mijn hoofd doet nog niet dienst als kristallen bol. Maar één ding is zeker: ook ik ga een toekomst tegemoet.

Ik vrees dat de komende maanden de nodige intensieve veranderingen met zich mee gaan brengen. Veranderingen in leefomstandigheden, veranderingen in mijn persoonlijke omgeving. Veranderingen in mijn werk, in mijn loopbaan en in mijn vriendenkring.

Waar ik over bazel? De dood ligt op de loer en de tijd tikt verraderlijk weg. De tijd die we in dit leven krijgen, is als een zandloper met een gat in de bodem.Op een gegeven moment is je tijd verstreken en het uurglas leeg. Op dit moment zie ik het leven van een dierbare wegglippen als zand door mijn vingers. En met elk restje van haar leven dat wegsijpelt, raak ik des te meer doordrongen van de waarde van het leven.

Doelen, ambities, scoren en de beste willen zijn... Of niks van het leven maken en in de goot eindigen. Twee uiterste manieren van bestaan, maar uiteindelijk geldt voor beide hetzelfde einde: de zandloper raakt leeg. De boodschap ligt voor de hand: laat elk brokje leven, iedere korrel tijd ZIN hebben. Niet voor de wereld, niet voor anderen, maar voor jezelf. De toekomst komt toch wel en het einde is bekend...

Maar probeer dat einde dan op z'n minst dat zo plezierig mogelijk te bereiken...


Of, zoals G'Quan ooit schreef...

"The future is all around us.
Waiting, in moments of transition...
To be born, in moments of revelation
No one knows the shape of that future...
Or where it will take us.
We know only that it is always born...
In pain.

Tegen de toekomst is geen paracetamolletje opgewassen. Het gaat komen, of je nu wil of niet. Here comes tomorrow...

Geen opmerkingen: